In alle trainingen die wij meemaken horen we deelnemers verrast vertellen hoe fijn én effectief ze het vinden dat iemand naar hun verhaal wil luisteren met een “waarderende houding”. Op een bijna magische manier helpt die houding de vraagsteller om tot nieuwe inzichten te komen. Om duidelijk te maken hoe een waarderende houding verschilt van andere houdingen staan hieronder vijf houdingen uitgewerkt die je kunt aannemen als gesprekspartner. 1. Waarderende houding De kern van een waarderende houding is dat je zonder belang, waardering opbrengt voor wat de ander vertelt. Je luistert met volle aandacht en verwondering, maar verder blijf je neutraal. Je hoeft het verhaal niet aan te vullen, het is OK zoals het is. De vragen die je stelt komen voort uit verwondering en zijn voorzetjes die uitnodigen om meer te vertellen. 2. Empathische houding Met een empathische houding biedt je veel ruimte voor de gevoelens en emoties van de ander. Je leeft je in in het verhaal en neemt in die zin deel aan het verhaal. 3. Begrijpende houding Het kan ook zijn dat je zelf goed wilt begrijpen wat de ander vertelt. Je focus ligt dan meer bij je eigen belang dan bij de belangen van de ander. Bij deze stijl past dat je goed samenvat en doorvraagt. De vraagsteller bepaalt of de gegeven samenvatting klopt. 4. Kritische houding Met een kritische houding beoordeel je de geloofwaardigheid van de ander. Je luistert kritisch mee of alle details vertelt zijn en of het wel klopt met wat jij weet. Jij bepaalt wanneer het verhaal volledig en juist is. 5. Motiverende houding Als jij de ander meer positieve energie wilt geven kan je een motiverende houding aannemen en een peptalk geven. In deze stijl beoordeel jij dat het verhaal niet goed genoeg is en kies je ervoor om er iets van je eigen inzichten aan toe te voegen. Hierbij voeg je dus iets toe aan het verhaal, dit gebeurt in de andere houdingen niet. Natuurlijk heeft elke stijl zijn waarde en kan gepast zijn op verschillende momenten. In onze trainingen viel wel op dat mensen snel schieten in een niet-waarderende houding en dat dit helemaal niet zo behulpzaam is voor degene die met een vraagstuk zit. De waarderende houding laat de ander het meest in zijn waarde en bied de meeste ruimte om zelf tot inzichten te komen. In onze training ‘Waarderend in gesprek’ oefenen we met deze houdingen en het effect ervan vanuit de rol van leidinggevende, adviseur of coach.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
September 2019
Categories
All
Train jezelf! |