In mijn opdrachten werk ik vaak met groepen medewerkers om gezamenlijk oplossingen te bedenken bij een vraagstuk. Meestal zijn de aanwezigen positief kritisch en genegen om er met elkaar uit te komen. Zo niet een paar jaar geleden. In de groep die ik een begeleidde, zat een medewerker die méér dan kritisch was, ze was bijna overal tegen. En ze liet dan ook duidelijk merken dat ze het er vooral niét mee eens was en alle voorstellen en veranderingen die besproken werden een slecht idee vond. Ik voelde bij mijzelf irritatie opkomen. En haalde eens diep adem en keek haar onderzoekend aan. Ik probeerde te bedenken wat er bij haar kon spelen. Ik had net een training in Appreciative Inquiry afgerond en moest denken aan de positieve focus waarin het gaat om wat je wél wilt. ‘OKEE, antwoordde ik toen, kun jij dan aangeven hoe jij het graag zou willen zien?’ Ze keek me lichtelijk verbijsterd aan en hapte naar adem. Op de een of andere manier had ze deze vraag niet verwacht. Ze begon wat te stamelen en gaf aan dat ze dat zo 1, 2, 3 niet wist, dat ze daarover moest nadenken. We hebben toen besproken dat ze wel aangaf wat ze allemaal niet wilde, maar niet kon aangeven wat ze wel wilde, en dat we daarvoor toch bij elkaar zaten. Dit hielp haar om zich toch coöperatiever in deze en de volgende bijeenkomsten te manifesteren.
En ik was blij met het effect van de positieve vraag: 'Wat wil je wel!' Wil jij ook graag handvatten om een gesprek of situatie om te buigen naar een positieve houding? Wij bieden workshops en in-company trainingen vanaf 1 dagdeel tot 3 dagen, geheel afgestemd op de behoefte van de organisatie en medewerkers. klik hier voor contact. Anita Jansen
0 Kommentare
Antwort hinterlassen |
Archives
September 2019
Categories
Alles
Train jezelf! |