Waar zijn wij actief?
![]() Onze samenwerking onder de noemer van Positief Samenwerken is gestart in 2014. Op deze pagina lees je over onze activiteiten en de ervaringen van deelnemers.
Tweedaagse training in Appreciative Inquiry aan een groep trainees, januari 2018 Afsluiting ontwikkeltraject afdeling buitendienst, november 2017 Afsluiting waarderend onderzoekstraject bij Koninklijke Visio, september 2017 Begeleiden van de slotdag van het waarderend onderzoekstraject Expeditie Top. In dit traject hebben blinde en slechtziende jongeren (onder begeleiding) onderzocht welke factoren bijdragen aan het vinden van een baan voor blinde en slechtziende mensen. Doel van deze slotdag dag was o.a. hoe verworven inzichten te verankeren in de organisatie. Inspiratieworkshop 'Toepassing van Appreciative Inquiry in projecten en programma's', 4 juli Hilversum en 14 september 2017 Utrecht Appreciative Inquiry is dynamisch inzetbaar bij vele trajecten. Tijdens de workshop geven we een inkijkje in de structuur die achter onze aanpak zit en wat de do's en dont's zijn. Na de inleiding is er gelegenheid om met een handout in kleine groepen te verdiepen op de methodiek en vragen te stellen. Verandertrajact afdeling buitendienst (BOR) bij middelgrote Gemeente, september 2016 - eind 2017. Begeleiden van een verandertraject met de methode Waarderend Onderzoek. Van een traditionele buitendienst naar een servicegericht wijkteam. Gewenste uitkomsten: gebiedsgericht, meer zelfsturend en participatief met bewoners. Coachingstraject unithoofden, middelgrote gemeente, najaar 2016 Bouwen aan teamvorming, creëren van gedeelde visie en uitwerken rol als unitleider in een veranderende organisatie. Landelijke GGD beleidsorganisatie: begeleiden workshop Appreciative Inquiry, september 2016 en juni 2017. Kennismaking en verdieping op theorie en toepassing op eigen teamvorming. Training voor begeleiders van vrijwilligers (buddies) voor Blinden en Slechtzienden, Koninklijke Visio, januari 2017. Concreet toepassen van een positieve focus in de begeleiding. Oefenen met aannemen van een waarderend en onderzoekende houding. Aanleren intervisiemethodiek gestoeld op waarderend onderzoekende wijze. Flitstraning tijdens medewerkersbijeenkomst (100 deelnemers) Koninklijke Visio, december 2016. Workshop op Congres Toezicht en Handhaving Kinderopvang, 29 november 2016 Op een positieve wijze vorm geven aan samenwerking en verandering. Dat is wat je leert en ervaart bij deze sessie Positief samenwerken met Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoeken). Je maakt kennis en oefent met het gedachtegoed van Appreciative Inquiry, waarbij wordt uitgegaan van de kracht en ervaring van mensen, van het positieve en van het met elkaar herkennen en creëren van mogelijkheden. Appreciative Inquiry is een instrument dat bijzonder mooi in elkaar zit en dat handvatten geeft om op een positieve manier met veranderingen om te gaan. Workshop op 2e jaarcongres van V&VN Verpleegkundigen Maatschappij & Gezondheid - "Ervaar de kracht van een positieve focus", 27 mei 2016. In deze workshop staat nu eens níet de cliënt centraal, maar sta jij als professional centraal. Hoe meer jij in je kracht bent en geïnspireerd bent, hoe beter jij jouw cliënten kan helpen met hun problemen. In deze workshop reiken we je een set positieve vragen aan waarmee jij jezelf op scherp zet. Met behulp van de methode Appreciative Inquiry verken je tijdens deze workshop jouw kwaliteit en toegevoegde waarde. Onze missie is dat jij geïnspireerd over jezelf en met praktische ideeën om vaker succesvol te zijn de ruimte verlaat. Lees meer op de site van V&VN. GGD grote gemeente: Workshop contactmoment adolescenten en evaluatie happylessen, april 2016. Begeleiden van de workshop met jeugdartsen en -verpleegkundigen op een waarderend onderzoekende wijze. Open Inschrijving training Positief Samenwerken met Appreciative Inquiry, 12 maart en 9 april 2016, Utrecht Advies en kick off bij blinden en slechtzienden instituut Visio, najaar 2015 Voor een landelijk expertisecentrum voor blinde en slechtziende mensen, hebben we ondersteund in een traject om jongeren met een visuele beperking beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Wij hebben geadviseerd in het voortraject en ontwerp en hebben de kick-off begeleid met managers en projectmedewerkers. Lees hier een uitgebreid artikel. Middagdeel Congres 'De Verpleegkundige heeft de toekomst': Positieve positionering, 2015 Op 18 september 2015 hebben wij het middagdeel mogen verzorgen voor een congres georganiseerd door V&VN, met als titel "De jeugd(verpleegkundige) heeft de toekomst". In onze workshop Positieve Positionering konden jeugdverpleegkundigen aan de slag met de methode van Waarderend Onderzoeken en hun eigen kwaliteiten en hoe ze deze op een effectieve manier voor het voetlicht kunnen brengen. Training waarderend onderzoeken voor management van een gemeente, 2015 Voor een middelgrote gemeente in het midden van het land hebben we een training gegeven in waarderend onderzoeken aan de leidinggevenden, als onderdeel van een ontwikkeltraject. Organisatie-ontwikkeltraject voor afdeling Jeugdgezondheidszorg van een GGD, 2015 Voor een GGD in het midden van het land zijn we gevraagd te ondersteunen bij het ontwikkelen van de organisatie bij het onderdeel Jeugdgezondheidszorg. Onder andere hebben we trainingen gegeven in waarderend onderzoeken aan de leidinggevenden, creatieve werksessies begeleid met medewerkers en meegedacht over de voortgang van de activiteiten. Workshop Waarderend Onderzoeken bij het NCJ, 2014 Voor de beleidsmedewerkers en het management van het Nederlands Centrum voor Jeugdgezondheidszorg hebben wij een dagdeel verzorgd. Hierbij hebben deelnemers kennis gemaakt met de theorie van Waarderend Onderzoeken en deze toegepast op een intern vraagstuk. Workshops op NCJ congres 'Jeugdgezondheidszorg: 'Samen klaar voor de toekomst', 2014 In november 2014 verzorgden wij twee workshops Waarderend Onderzoeken op het jaarcongres Jeugdgezondheidszorg, georganiseerd door het NCJ. Het thema van het jaarcongres was 'Samen klaar voor de toekomst: kansen zien en successen vieren'. Op de website van het congres worden enkele deelnemers geciteerd waaronder een enthousiaste reactie over onze workshop: “Ik heb ook bij een van de workshop geleerd over waarderend onderzoeken. Dat je dit binnen teams kunt gebruiken, maar ook in je communicatie richting de klant. Erg verhelderend vind ik dat.” Henk Vis, GGD Hollands Midden > link |
Wat vinden anderen van ons?'Inzichten en ervaringen van deelnemers aan eerdere trainingen: "Luisteren en vragen levert meer op dan overtuigen" "Prettige training, inzichtgevend, goede sfeer." "Uiteindelijk wil iedereen iets positiefs!" "Goede balans tussen theorie en praktijk en combinatie met zelf ervaren." "Je bent zelf een belangrijk middel om situaties te veranderen." "Prettige manier van werken en aansluitend bij de praktijk. Veel voorbeelden." "Trainers hebben een positieve benaderingswijze." "De kracht van de vraag: wat wil je wél?" '"Aardige en kundige trainers." "Werken in kleine groepjes waardoor je actief blijft." 'Bewustworden van hoe je het in het hier en nu doet en hoe het ook anders kan' “Ik heb ook bij een van de workshop geleerd over waarderend onderzoeken. Dat je dit binnen teams kunt gebruiken, maar ook in je communicatie richting de klant. Erg verhelderend vind ik dat.” "De kern van deze training bestond uit ‘het stellen van vragen als interventie’. We zijn gewend om juist dat te onderzoeken wat niet voldoet aan het gemiddelde; we kunnen echter ook kijken naar wat juist bovengemiddeld goed gaat! In de training hebben we geleerd om een casus vanuit waarderend onderzoeken te benaderen." "Het oprecht nieuwsgierig zijn naar het verhaal van de ander, en te zoeken naar wat de ander zou willen en wat daar voor nodig is bracht ons tot een ander gesprek. Er was minder sprake van het willen overtuigen van de ander met het verhaal van onszelf. In de praktijk leverde dit soms een andere insteek op t.a.v. verschillende situaties. " "De training heeft mij in ieder geval veel bewustwording opgeleverd om meer tijd te nemen om het verhaal van de ander te onderzoeken en van daaruit mijn verhaal te delen en te komen tot gezamenlijke stappen ten aanzien van de uitvoering." "Define, discover, dream, design en deliver zijn nu woorden met betekenis omdat we alle fasen van waarderend onderzoeken doorlopen hebben. Door een mix van theorie, reflectie, ervaringen delen en vaardigheden oefenen ben ik sterker en meer bewust geworden van de kracht van het positieve. Kortom de 3 dagdelen scholing waren voor mij heel waardevol; dankzij de openheid in de groep en de deskundige trainers." |